Cesianu, 7 august, lectură din romanul în lucru
Fără
să-și dea seama, ajunse în cimitirul Bellu. Aleile erau curate și soarele
desena peste asfalt, cruci și morminte un înveliș imens de umbre mișcătoare, în
complicitate cu verdele adânc al copacilor. Era o liniște deplină, chiar și
cerșetorii se trăseseră undeva la umbră, cuprinși de moleșeala sfârșitului de
vară. Crucile rămăseseră singurele care mai îndurau verticalitatea sub plapuma
căldurii care învelea totul.
Se
așeză pe o bancă în aerul încremenit. Înconjurat de moarte, Damian se întoarse
aproape automat asupra vieții. Nici aici, în mijlocul naturii care-și trăgea
seva din foste vieți, gândurile legate de proces nu-l părăseau. Și totuși, era
liniștit. Știa de cazuri în
care oameni nevinovați ajunseseră să facă închisoare, dar prefera să se gândească
la faptul că lucrurile de genul ăsta erau niște excepții. Filmele abundau de
ele, dar el avea încredere în sistemul juridic, în ciuda a ceea ce se tot
spunea despre corupția din justiție. Știa tot ce se întâmpla, cu dosare scoase
la iveală cu privire la diverse personalități politice exact la momentul
potrivit, pentru a le împiedica să participe la alegeri. De suficiente ori se
întâmplase ca unele persoane politice să ajungă să facă închisoare pentru niște
acuzații la care, după trecerea alegerilor și implicit a pericolului ca acele
persoane să ajungă din nou în funcții de conducere, se renunțase. Dar nimeni nu
era interesat să vadă sau să se vadă acele lucruri. Iar marea masă a oamenilor
era probabil prea preocupată cu propriile probleme, cele de la vârful nasului,
astfel încât deși oamenii urmăreau știrile și cancanurile politice, asta fiind
una dintre distracțiile/distragerile de bază ale românilor, nu-și mai băteau
capul să facă legături de cauzalitate cu niște evenimente petrecute în urmă cu
câteva luni sau ani. Toată lumea alerga înnebunită în rotița de hamster și nu
vedea decât pașii mărunți pe care îi făceau în prezent sau în trecutul extrem
de apropiat. Și chiar dacă erau câțiva care își dădeau seama, care știau, erau
prea puțini, și ce puteau să facă? Să scrie lucrurile astea în cărți pe care nu
le-ar fi citit aproape nimeni, oricum. Sau să încerce să le facă publice, să
reușească să le facă publice și să fie considerați de curentul principal, cel
al majorității atât de ușor manipulabile, ca fiind ei înșiși cei manipulați,
crezând într-o teorie a conspirației care bineînțeles că în opinia majorității
nu exista. Și nici nu avea cum să existe, din moment ce oamenii considerau că
totul era la vedere, că nu se ascundea nimic și că ei știau totul, așa cum
desigur orice om simplu știe totul.
Două ore mai
târziu, lungit pe o canapea în vila pustie și umbroasă a Ancăi de pe strada
Paris, se întrebă de ce nu era mai îngrijorat legat de soarta lui. Din când în
când avea câte un fior în stomac văzându-se în închisoare și începea să se
închipuie transpus în scenariile din serialele de succes care prezentau viața
deținuților în închisorile din Vest. Dar România nu era Vestul și viața celor
închiși în Vest era probabil ceva mai bună decât cea a deținuților de aici. Ca
să nu mai vorbim de condițiile aproape luxoase în care văzuse că trăiau în
State unii deținuți privilegiați, cel puțin în filme. Cameră mare,
bibliotecă și televizor personal, birou,
mașină de scris și alte marafeturi la care un deținut obișnuit nici n-ar fi
îndrăznit să viseze. Știa că și în România existau condiții excelente pentru
personalitățile ajunse acolo în vizită, indiferent că vizita dura câteva luni
sau câțiva ani. Oamenii stăteau puțin acolo, eventual scriau o carte, că ce să
facă, măcar înșirau niște cuvinte și erau eliberați condiționat mai devreme.
Iar afară îi aștepta averea (care, surprinzător și paradoxal față de
infracțiunile pentru care primiseră pedeapsă cu executare, îi aștepta intactă)
și familia care, nu-i așa, dacă ai bani te așteaptă oricât. Din dragoste,
desigur.
Oftă, se
strecură în papucii de catifea și ieși din cameră. Ajuns în hol, se opri puțin
cu paltonul ușor de cașmir în aer, înainte să și-l pună pe umeri, ca și cum o
mână nevăzută îi înghețase mișcarea în timp pentru câteva secunde. Dar
bineînțeles că asta nu se întâmplase, fusese eventual o dorință subconștientă a
lui de a nu înainta spre viitor. Apoi, cu un aer resemnat, își puse paltonul pe
umeri și păși afară, în aerul rece și proaspăt al iernii bucureștene lipsite de
zăpadă. Nici nu se întrebă cum ajunsese iarna aici în câteva ore. Trăise luni
întregi fără ca memoria lui să înregistreze nimic notabil, nimic de reținut.
Deja se apropia Crăciunul și pentru un moment își permise speranța unor
sărbători petrecute singur, în liniște, adâncit în verdele smarald al canapelei
de catifea din livingul lui. Știa că șansele să se întâmple asta erau destul de
mici, probabil urma să le petreacă alături de Anca, printre picături, în
paralel cu viața ei oficială de femeie măritată. Procesul lui era pe rol,
oricum era ceva de durată și nu se întâmpla nimic esențial în perioada asta.
Bentley-ul porni fără zgomot și, pe măsură ce învârtea volanul cu mișcări
automate, Damian își dădu seama că nu se îndrepta spre casă ci, de data asta,
spre o destinație necunoscută. Își lăsă mișcările libere și își goli mintea de
gânduri, pe măsură ce mașina rula lin, într-o tăcere pe care și-o închipui
asemănătoare cu cea a unei nave spațiale cu motoarele oprite, în care echipajul
criogenat visa la lumi necunoscute, plutind în derivă în tăcerea spațiului
nesfârșit.
/ fragment din romanul în lucru
// foto: Julien de Casabianca ('Hailing from France with Corsican heritage, de Casabianca's artistic journey has been a multifaceted one, spanning across various mediums and genres. With a deep connection to the streets and the people who inhabit them, de Casabianca's art seamlessly merges classical art with contemporary urban environments, creating a dynamic and captivating visual experience that challenges our perception of public spaces.')