'Micu' - fragment (în lucru) din noul roman (în lucru)
Își suflă nasul cu delicatețe, într-un șervețel de unică folosință, cu alt șervețel o lacrimă la un colț de ochi, își trece mâna peste capul tuns periuță, peste bluza de trening pe care scrie cu auriu Balenciaga. În jurul lui se simte miros de parfum bun, e mereu curat și îngrjit, se respectă, știu asta, lanțul de aur de la gât nu e decât o confirmare – da, Micu ține la imagine.
Sunt obosită, poate nu chiar atât de
obosită ca el, și cu un diabet în minus. Dar tot obosită. Abia venisem de la un
proces de la Timișoara și condusesem toată noaptea. […]
-
... și am decât asta, nu știu ce altceva să fac.
Micu își continuase povestea, iar eu
probabil rămăsesem aparent la fel de prezentă pentru el, aprobam și scoteam
sunete din care arătam că înțelegeam și că îi eram alături, deși mintea mea se
dusese în noaptea din care tocmai ieșisem cu greu. Abia ajunsesem în București,
eram nemachiată și mă simțeam oarecum ciudat din cauza asta, îmi pusesem niște
ochelari de soare care-mi acopereau jumătate din față, în felul ăsta nu se mai
vedea nimic în afara faptului că nu eram rujată. Nu prea-mi păsa, de fapt, dar
cu ochelarii de soare pe nas parcă mai aveam cât de cât un strat protector
între mine și lumea exterioară, iar acum chiar aveam nevoie de așa ceva.
Vorbele lui Micu ajungeau la mine ca prin vată […].
Am dat repede din cap, ca un cal deranjat de muște, încercând prin
asta să aprob tot ce spunea bărbatul care aproape plângea că nu are bani
pentru tratamentul nevestei, bărbatul al cărui lanț de aur lucea în lumina
dimineții și de care nici prin cap nu-i trecea să se despartă, dar care deja
își făcea monologul de despărțire de nevasta cu care avea doi copii și pe care
deja se gândea să i-i crească una dintre “prietenele” lui,
pe care eventual, după o vreme de la înmormântare, urma s-o ia și de nevastă,
ca să fie totul “legal, corect”. Exact așa spusese Micu: “corect,
legal”.
- Și
cum știi tu că ce e legal e și corect?
Nici nu-mi dădusem seama că spusesem asta cu
voce tare. Micu se uită la mine
ciudat, mă măsoară
îngrijorat din priviri. El știe, știe mai bine decât mine că ce e legal e
corect, el care încalcă probabil legea mai tot timpul și care tot timpul se
gândește că ceea ce face este incorect.
- Ești
obosită, nu? Și eu te țin aici cu poveștile mele…
- Nu-i
problemă, Micu, doar ziceam și eu așa…
Mai târziu, ajunsă în casă, dau drumul la muzică
și mă dezbrac din mers, în drum spre
duș. [...]
Deja relaxată sub dușul fierbinte, mă întreb ce anume mă face să
vorbesc cu Micu, și nu doar cu el. Nu percep acele diferențe clare care-mi
fuseseră transmise încă din copilărie și cărora mă încăpățânasem constant să nu
le dau curs: lumea are o ierarhie, clasele sociale nu se amestecă, fiecare în
cercul lui. “Și voi în cercul vostru strâmt…”, zâmbesc acum sub duș, și dau
gândul din nou la o parte. Micu e paznic undeva în apropiere, nici nu mă
interesează să aflu mai multe, apropierea poate să fie și o depărtare, mă
gândesc, amintindu-mi de atâția oameni din aceeași clasă socială cu mine, de
care sunt apropiată din punctul de vedere al clasei, dar la ani lumină distanță
din punctul de vedere al viziunii despre viață și lume. Probabil din fericire
pentru mine, nu-mi place să fac mare caz de modul meu de a gândi, verbalizez
strict cât e necesar pentru a nu stârni valuri prin afirmațiile mele – de-a
lungul vieții mă obișnuisem deja că felul în care văd eu lumea e diferit de cel
pe care-l au cei în mijlocul cărora am trăit și trăiesc, și la fel de diferit
chiar și de cei ca Micu și de alții, din diverse alte categorii cu care m-am
intersectat pe parcurs. Am un bloc de desen în care uneori desenez diverse
obiecte, portrete sau peisaje, scriu versuri și scurte fragmente de proză, m-am
apucat să învăț chineza și modelul meu de viață e Gandhi, pe care îl admir fără
rest, și nimeni în afară de mine nu știe toate astea. Nici măcar Armand, care
locuiește cu mine în casă. Și asta nu pentru că simt o nevoie imperioasă de a
avea și a păstra secrete, ci pentru că nu mi se pare că pentru cei din jurul
meu aceste activități ar suscita vreun interes. Până la urmă, sunt tot eu, așa
cum mă știu ei, ce rost are să le încarc memoria și cu niște detalii în plus.
Iar cu Armand e simplu - de multe ori programele noastre nu coincid, e plecat
cu procese în țară sau în străinătate, sau sunt eu plecată, așa că am suficient
timp și spațiu pentru a desfășura aceste activități de detaliu ale vieții mele
în deplină singurătate și liniște.
Ies din baie și îmi trag peste cap o pijama de mătase. Dau o linie de parfum Hermès peste materialul fin, deși știu că nu e recomandat să dai cu parfum peste mătase. Dar e un parfum pe care de-abia l-am descoperit și nu pot să stau fără el, cel puțin pe moment. Da, răsfăț. Îmi prind părul în vârful capului cu un elastic. Deja se văd rădăcinile deschise la culoare, trebuie cât de curând să mă duc la salon și eventual să mai schimb - de câțiva ani e același șaten monoton. Înainte să adorm, cufundată în așternuturile de mătase din dormitorul decorat în stil minimalist, îmi trece din nou prin minte discuția cu Micu […], apoi cobor într-o lume ciudată.
/ Ligia Pârvulescu, 'Micu', fragment
// foto: Dora Maar, 'Coquillage'